Storingen & Errorcodes overzicht
Hier kunt u alle storingen en foutcodes vinden die voorkomen bij de volgende e-bike displays:
-
M5 Display
-
H6C Display
-
S20 Display
-
HC80 Display
- EB2 - EB3 DISPLAY
- EB4 - EB8 DISPLAY
- EB16 - EB20 DISPLAY
Deze displays worden gebruikt op diverse modellen, waaronder:
-
OUXI V8
-
OUXI C80
-
OUXI H9
-
QMWHEEL V20
-
QMWHEEL S20
-
QMWHEEL V30
Met dit overzicht kunt u eenvoudig nagaan wat de betekenis is van elke melding of foutcode, welke oorzaak mogelijk aan de storing ten grondslag ligt en welke eerste controles u zelf kunt uitvoeren. Zo weet u snel of het probleem eenvoudig op te lossen is, of dat de fiets beter door een erkende e-bike specialist nagekeken kan worden.

E01
Deze foutcode geeft aan dat er geen verbinding is tussen de motor en de controller van de OUXI fatbike. Controleer of de motorkabel correct is aangesloten op zowel de motor als de controller. Zorg ervoor dat u deze stappen uitvoert nadat u de accu hebt uitgeschakeld.
E02
Gashendelstoring: Controleer of de juiste aansluiting van de gashendel op de kabelboom van de OUXI fatbike aangesloten is. Blijft de foutcode aanhouden, inspecteer dan de kabelpinnen op mogelijke beschadiging. Als u de gashendel wilt afsluiten, zet dan de P10 op 0 of 2.
E03
Controllerstoring: Controleer de correcte aansluiting van alle kabels op de OUXI controller. Als alles in orde is, maar de controller nog steeds niet werkt en de foutcode niet verdwijnt, dan moet de controller vervangen worden.
E04
Geen communicatie mogelijk wegens een remkabelfout: Controleer of de kabel correct is aangesloten op de remhendel en of de kabelpinnen onbeschadigd zijn. Waterschade kan ook de werking verstoren.
E05
Lage spanningsbeveiliging foutcode: Deze beveiliging treedt in werking bij overspanning. Herstel de spanning door op het M5 display P03 op 48V in te stellen of batterij leeg
E06
Communicatiestoring display: Het display kan geen gegevens van de controller ontvangen. Controleer of het display correct is aangesloten op de kabelboom en op de controller.
E07
Communicatiestoring controller: De controller kan geen informatie van het display ontvangen. Controleer of de aansluiting van de controller naar de kabelboom juist is en controleer ook de controller zelf. Inspecteer ook de kabelpinnen op eventuele beschadigingen.
TRAPONDERSTEUNING WERKT NIET?
- Kijk of je remlicht aanstaat, zoja? remsensor of achterlicht stuk.
- Trapsensor vervangen
- P13 in 12

E04
Communicatiefout tussen controller en display
• Haal de displaystekker los en sluit hem opnieuw aan.
• Controleer ook de controllerzijde op los contact of vuil.
• Gebruik contactspray voor het reinigen van connectoren.
• Fout blijft? Neem contact met ons op
E08
Accu onder-voltage
• Laad de accu volledig op. Meestal verdwijnt de fout na een volle laadbeurt.
• Blijft het probleem ondanks een volle accu?
→ Test eerst met een ander display.
→ Daarna eventueel accu vervangen
→ Kabel tussen controller en accu is verbrand of vochtig
E10
Controller storing of overbelasting
• Laat de fiets afkoelen bij oververhitting (lange ritten op vol vermogen).
• Werkt het daarna nog niet?
→ Grote kans dat de controller intern is doorgebrand → vervanging nodig.
E20
Fout in gashendel
• Controleer of de gashendelstekker goed zit.
• Ga naar het instellingenmenu en kijk naar parameter P06:
→ Zonder gashendel: P06 moet op ‘00’ staan
→ Met gashendel: P06 moet op ‘02’ staan
• Staat dit verkeerd ingesteld? Dan geeft het systeem automatisch foutmelding.
E40
Hall-sensor storing (motor)
• De Hall-sensor zit in de motor en communiceert met de controller via de 6-aderige kabel.
• Controleer deze kabel op knikken, corrosie of losse pinnen.
• Reinig en sluit opnieuw aan.
• Fout blijft? Grote kans op interne motorschade – meestal voordeliger om motor te vervangen dan te repareren.
E60
Hall-sensor storing (motor) + GASHENDEL STORING
• De Hall-sensor zit in de motor en communiceert met de controller via de 6-aderige kabel.
• Controleer deze kabel op knikken, corrosie of losse pinnen.
• Reinig en sluit opnieuw aan.
• Fout blijft? Grote kans op interne motorschade – meestal voordeliger om motor te vervangen dan te repareren.
--
Fout in gashendel
• Controleer of de gashendelstekker goed zit.
• Ga naar het instellingenmenu en kijk naar parameter P06:
→ Zonder gashendel: P06 moet op ‘00’ staan
→ Met gashendel: P06 moet op ‘02’ staan
• Staat dit verkeerd ingesteld? Dan geeft het systeem automatisch foutmelding.
-

E00
NORMALE STATUS
E02
Remsensor storing - Remlicht staat aan
E05
Hoge spanningsbeveiliging foutcode: Deze beveiliging treedt in werking bij overspanning. Herstel de spanning door op het hc80 op 48V in te stellen.
E06
Accu onder-voltage
• Laad de accu volledig op. Meestal verdwijnt de fout na een volle laadbeurt.
• Blijft het probleem ondanks een volle accu?
→ Test eerst met een ander display.
→ Daarna eventueel accu vervangen.
E07
Hall-sensor storing (motor)
• De Hall-sensor zit in de motor en communiceert met de controller via de 6-aderige kabel.
• Controleer deze kabel op knikken, corrosie of losse pinnen.
• Reinig en sluit opnieuw aan.
• Fout blijft? Grote kans op interne motorschade – meestal voordeliger om motor te vervangen dan te repareren.
E08
Fout in gashendel
• Controleer of de gashendelstekker goed zit.
• Ga naar het instellingenmenu en kijk naar parameter P06:
→ Zonder gashendel: P10 moet op ‘00’ staan
→ Met gashendel: P10 moet op ‘02’ staan
• Staat dit verkeerd ingesteld? Dan geeft het systeem automatisch foutmelding.
E09
Controller storing of overbelasting
• Laat de fiets afkoelen bij oververhitting (lange ritten op vol vermogen).
• Werkt het daarna nog niet?
→ Grote kans dat de controller intern is doorgebrand → vervanging nodig.
E010
Communicatiestoring display: Het display kan geen gegevens van de controller ontvangen. Controleer of het display correct is aangesloten op de kabelboom en op de controller.
E16
Een kortsluiting in de elektrische vergrendeling betekent dat twee punten in het vergrendelingscircuit (bijv. plus en min of signaallijn en massa) onbedoeld direct met elkaar verbinding maken. Daardoor vloeit er veel te hoge stroom door dat deel van het systeem. Bij e-bikes kan dit de vergrendeling zelf, de kabelboom, connectoren of de besturingselektronica beïnvloeden.
E21
E21 betekent dat de motorcontroller te hoge stroom heeft gedetecteerd.
Dit is een beveiligingsfunctie: zodra de controller merkt dat er abnormaal veel stroom loopt, schakelt hij uit om schade aan de accu, motor of elektronica te voorkomen.
Oorzaken van E21 (Overcurrent)
-
Kortsluiting in bedrading (bijvoorbeeld in de elektrische vergrendeling of motorconnector).
-
Defecte motor (wikkelingen of hall-sensoren veroorzaken te hoge stroom).
-
Slechte of verbrande connector → overgangsweerstand waardoor de controller “denkt” dat er te veel stroom loopt.
-
Defecte controller zelf (interne MOSFET’s stuk, vaak na overbelasting of water).
-
Water of corrosie in stekkers → lekstromen en storingen.
-
Te zware belasting van de motor (berg op, zwaar gewicht, of verkeerde versnelling).

E04
Communicatiefout tussen controller en display
• Haal de displaystekker los en sluit hem opnieuw aan.
• Controleer ook de controllerzijde op los contact of vuil.
• Gebruik contactspray voor het reinigen van connectoren.
• Fout blijft? Probeer een ander display of laat de controller testen.
E08
Accu onder-voltage
• Laad de accu volledig op. Meestal verdwijnt de fout na een volle laadbeurt.
• Blijft het probleem ondanks een volle accu?
→ Test eerst met een ander display.
→ Daarna eventueel accu vervangen.
E010
Controller storing of overbelasting
• Laat de fiets afkoelen bij oververhitting (lange ritten op vol vermogen).
• Werkt het daarna nog niet?
→ Grote kans dat de controller intern is doorgebrand → vervanging nodig.
E020
Fout in gashendel
• Controleer of de gashendelstekker goed zit.
• Ga naar het instellingenmenu en kijk naar parameter P06:
→ Zonder gashendel: P06 moet op ‘00’ staan
→ Met gashendel: P06 moet op ‘02’ staan
• Staat dit verkeerd ingesteld? Dan geeft het systeem automatisch foutmelding.
E040
Hall-sensor storing (motor)
• De Hall-sensor zit in de motor en communiceert met de controller via de 6-aderige kabel.
• Controleer deze kabel op knikken, corrosie of losse pinnen.
• Reinig en sluit opnieuw aan.
• Fout blijft? Grote kans op interne motorschade – meestal voordeliger om motor te vervangen dan te repareren.
E080
Communicatiefout tussen controller en display
• Haal de displaystekker los en sluit hem opnieuw aan.
• Controleer ook de controllerzijde op los contact of vuil.
• Gebruik contactspray voor het reinigen van connectoren.
• Fout blijft? Probeer een ander display of laat de controller testen.

E01 - E09
Controller storing
E02
Communicatie storing
E03
MOTORSTORING
E04 - E08
GASHENDEL STORING
E05
REMSENSOR STORING
E06 - E07
MOTORSTORING
LAAGBATTERIJ SPANNING
E10
Communicatiefout